Zobaczyć różnicę między RGB a CMYK

Jak to się dzieje, że widzimy kolory? O czym pamiętać, dobierając kolory do projektu? Gdzie jest granica możliwości uzyskiwania kolorów drukowanych w CMYK? O tym wszystkim przeczytacie w tej części serii dotyczącej koloru.

Zacznijmy od ciekawostki

Światło, które widzimy, to fale elektromagnetyczne, a widziane przez nas barwy to efekt interpretowania przez nasz mózg długości docierających do naszych oczu fal. Znajdują się tam receptory światłoczułe (pręciki), które można by podzielić na trzy grupy. Każda z nich jest szczególnie wrażliwa na określoną długość fali elektromagnetycznej – 700, 530 i 420 nanometrów (czyli 0,00042 milimetra). Tak się składa, że akurat te długości fal u większości ludzi mózg interpretuje jako barwę czerwoną (R), zieloną (G) i niebieską (B). Mieszanka fal w różnych proporcjach daje wrażenie najróżniejszych kolorów. Tak! Nasze oko widzi w RGB. Dlatego na monitorze zobaczymy dużo więcej różnych kolorów niż na arkuszu zadrukowanym farbami CMYK (cyan, magenta, yellow – żółty, black – czarny).

Podstawowe różnice

Można powiedzieć, że model RGB monitora bardziej pasuje do budowy naszego oka, ale istotne jest tu także, jaką drogę pokonuje światło docierające do naszych oczu. Arkusz papieru zadrukowany farbami CMYK odbija światło, a monitor, na który patrzymy, emituje je. W obu przypadkach do naszych oczu trafiają fale elektromagnetyczne, ale te odbite od arkusza będą odbierane przez nas jako słabsze.

Poza tym kolory z palety RGB mieszają się ze sobą według innej metody niż kolory CMYK. Kolory w RGB dodawane do siebie stają się jaśniejsze i mniej nasycone aż do białego, natomiast im więcej kolorów CMYK na danym fragmencie, tym ciemniejszy kolor widzimy – połączenie wszystkich kolorów CMYK da kolor czarny.

W praktyce

Jak w praktyce radzić sobie z tymi różnicami? Warto pamiętać o atrybutach koloru (o których pisaliśmy tutaj). Kiedy zamierzamy skorzystać z druku w kolorach CMYK, trzeba pamiętać, że kolory o najwyższym nasyceniu i jasności z palety RGB nie są możliwe do wydrukowania. Jednak sporo kolorów jest wspólne dla obu modeli kolorystycznych. Ilustracja pokazuje zakres kolorów w skali barw RGB możliwych do uzyskania w druku kolorami CMYK dla różnego stopnia nasycenia. Pionowa oś to skala jasności, pozioma to obwód koła barw od 0 do 360 st.
Jak widać na ilustracji, łatwiej będzie wybrać kolor odpowiedni do uzyskania w druku farbami CMYK, kiedy będziemy korzystali z kolorów o zmniejszonym nasyceniu i jasności.

Innym sposobem doboru kolorów właściwych do druku jest zastosowanie profilu kolorystycznego. O tym, dlaczego warto stosować profile kolorystyczne i jak to zrobić, wspominaliśmy tutaj. Taki profil został przygotowany z myślą o dobraniu właściwych wartości CMYK, by druk możliwie jak najbardziej przypominał wybrane kolory RGB.

Masz więcej pytań? Napisz do nas.