Jak zmieniać kolor, żeby nie zabłądzić?

Mamy nadzieję, że ten post ułatwi komunikację między grafikiem a klientem. Pomoże rozmawiać o kolorach bez używania ładnych, choć nieprecyzyjnych nazw kolorów, np. kanarkowy czy rubinowy. Pomoże także grafikowi nie zabłądzić w gąszczu tysięcy czy milionów odcieni.

Tajemnica tkwi w spojrzeniu na kolor jako wynik połączenia trzech parametrów – barwy, nasycenia i jasności. Na potrzeby jasnej komunikacji przyjmujemy, że barwa to pojęcie szersze, zawierająca różne kolory, np. barwa czerwona zawiera w sobie kolory, które nazywamy czerwonym, różowym, rubinowym czy karmazynowym. Poniżej przyrównujemy szukanie właściwego koloru do szukania adresu.

Najpierw wybierz ulicę, czyli BARWĘ

Do wyboru sześć barw najłatwiej rozpoznawalnych przez większość ludzi: czerwona, fioletowa, niebieska, zielona, żółta i pomarańczowa. Mapą przy wyborze barwy albo jej określeniu w danym kolorze może być tęcza albo koło barw (sprawdź).

Aby zmienić barwę, można nawigować na dwa sposoby. Po pierwsze przez określenie,
w kierunku której barwy kolor ma być zmieniony, np. z barwy niebieskiej na czerwoną. Po drugie przez określenie, czy kolor ma być chłodniejszy czy cieplejszy, co zawęża możliwość do dwóch sąsiednich barw na kole. Np. kolor niebieski (zimny) może być cieplejszy lub chłodniejszy. Jego tonację można zmieniać w stronę fioletu lub zieleni.

Znajdź budynek – NASYCENIE

Poprzez zmianę tego parametru decydujemy, w jakim stopniu wybrany kolor będzie nasycony daną barwą. Dzięki temu może być intensywny lub blady, ponieważ na końcu skali jest szarość.

Poszukaj mieszkania – JASNOŚĆ

Zmiana jasności jest najbardziej intuicyjna – kolor jest albo jaśniejszy, albo ciemniejszy. Końcem skali tego parametru jest czerń.

Agora-Grafika_barwa-nasycenie-jasnosc.png

W praktyce

Możemy zmieniać kolory zgodnie z powyższym schematem, korzystając z narzędzi w programach graficznych. Trzeba otworzyć okno wyboru koloru i znaleźć możliwość wyświetlania kolorów w modelu HSB, gdzie H (Hue) to wybór barwy, S (Saturation) – nasycenia, B (Brightness) – jasności.
Koło barw, do którego wcześniej odwoływaliśmy linkiem, zawiera dwa parametry: wybór barwy (poruszanie się po obwodzie koła) oraz wybór nasycenia (poruszanie się po wybranym promieniu koła). Po ustaleniu tych parametrów w dolnym panelu można suwakiem ustawić jasność koloru. Dzięki danym RGB i HEX można podać grafikowi lub klientowi precyzyjny „adres” koloru.

UWAGA!

Każdy może postrzegać kolory nieco inaczej, występują także różnice
w wyświetlaniu kolorów przez monitory, a w druku kolorami CMYK nie da się uzyskać wszystkich kolorów z palety RGB. Jak sobie z tym radzić, przeczytacie w kolejnych postach.
Już za tydzień o tym, jak łączyć kolory.

Masz więcej pytań? Napisz do nas.